Azt gondolom eljött az idő, hogy Jeff Gordon átgondolja a közös jövőt csapatfőnökével, Steve Letarte-tal. A vasárnapi fiaskó olyan szintű taktikai malőrnek volt köszönhető, amiből egy is sok, nem hogy tucatnyi. Mert Letarte évek óta hozza a hibás döntéseket.
A Shelby American-on szinte végig vezető Gordon végül csak harmadik lett. A Las Vegas Motor Speedway-en rendezett 267 körös versenyen Gordon 219-szer haladt át az időmérőponton elsőként, ami pályacsúcs. Az autója végre tökéletesen működött - egyik azon pilótáknak, akik egyszerűen nem érzik a CoT-t, bármilyen pályaprofilról legyen is szó -, nehézség nélkül tartotta a pozícióját, gyakorlatilag elejétől végéig a Top5-ben.
Míg nem eljött az utolsó sárga (Letarte talán azt remélte lesz még alkalma korrigálni, ha valami félresikerül), a csapatnak döntenie kellett. 34 kör visza a hivatalos távból. A teljes mezőny kiment valamilyen módosítást eszközölni az autókon, az élboly ilyenkor a pozíciókért is harcol, egy-egy gyors csere jó helyezést jelenthet a restartnál. Igen ám, de mit is kockáztatott Letarte? Gyakorlatilag mindent, amiért megharcolt a pilóta és szerelőcsapat a kritikus pillanatokat megelőző 2 és fél óra során. Kockáztatott, teljesen szükségtelenül.
Miért mondom ezt? Mert az üzemanyag nem volt ezúttal tényező. Tudni kell, hogy a másfél mérföldes pályák általában széles aszfaltcsíkok, számos nyomvonallal, ezért a versenyek viszonyleg kevés balesettel szinte alig biztosítanak lehetőséget arra, hogy az autók sárga hatálya alatt tankoljanak. Ezért a fogyasztás és a konstans számolgatás szokta meghatározni a csapatok taktikáját. Letarte ebben a kategóriában is csak zsebgéniusz, de erre majd térjünk vissza, egy alkalmas pillanatban.
Ezen a délutánon hétszer kellett beküldeni a felvezető autót, ami ugyan nem egy egetverő szám, de mindenképpen több mozgásteret biztosított a stratégának a pitben. Tehát, a fogyasztás miatt nem kellett aggódnia Letarte-nak. A korábbi restartoknál Greg Biffle és Matt Kenseth is Gordon elé került, de csak pár körön át voltak képesek maguk mögött tartani a 24-as Chevy-t, tehát Letarte-nak tudnia kellett, hogy az autón a gumik hamar üzemképesek lesznek, ergo megérné beáldozni a pozíciót négy friss abroncsért. 34 kör volt hátra, ami nagy távolság, rengeteg idő, hogy egy jó autóval ledolgozza a hátrányt. Nem is beszélve a tényről, hogy a riválisok többsége a négy kerék cseréjével amúgy is közel azonos idő alatt végzett volna a pitben, mint Gordon.
Letarte-nak azt is tudnia kellett, hogy a jobb oldal, különösen a jobb első gumi kopása a legjelentősebb, melyet némileg kompenzál, ha egy időben új gumik kerülnek a belső kerekekre is. Ha nem ez történik, az autó alulkormányzott lesz és állandóan kifelé fog sodródni, ami még jobban megterheli a rojtozódó kölső kerekeket. Ennek csak egy ellenszere van, lassabban venni a kanyarokat. Más íveket használni, mint új gumikon. De ezek a trükkök semmilyen védelmet nem nyújtanak a jobb tapadással, támadólag fellépő üldözők ellen.
- Tudtam, hogy préda leszek - mondta Gordon. - Csak idő kérdése volt, hogy megelőznek, hisz két új gumi nem sokat ér néggyel szemben.
A pilóta is tudta, a kommentátorok is tudták, sőt valószínű a nézőknek is lehetett némi fogalma. Csak Letarte játszotta a vakegeret. Ha ráállít egy kémet Chad Knaus pitstalljára, kifigyelendő mire készülnek mielőtt kihívják a pilótájukat, több sikerrel járhatna.
Knuas pont Letarte ellentéte. A legnagyobb stratégia érzékkel bír a mezőnyben (a stiklik nélkül is - a csalás sem áll távol tőle), szinte mindig ráérez mit kell tennie, hogy az élen tartsa az autót. Jimmie Johnson jó pilóta, de a Chase és Knaus sikerei két legmeghatározóbb tényezője.
Gordon pedig, ahogy máskor sem, ezúttal sem kritzálta a döntést, sőt még csalódottságában sem hozta - nyilvánosan - okozati összefüggésbe a csúfos végjátékot Letarte döntésével.
- Ha nyerünk, mi lennénk az okosok, legalább is Steve - tette hozzá. - De veszítettünk, és így Chad bizonyult okosnak. Így megy ez. Szerintem azt feltételezte, hogy a többiek is csak kettőt rakatnak fel. Ahhoz képest, hogy először kint akart tartani a pályán, gumicsere nélkül, sokkal jobban jártam. Akkor bizonyára a 10. hely környékén végeztem volna. csalódott vagyok, de azért azt sem hagyhataom figyelmen kívül, hogy nagyon régen nem voltunk ennyire gyorsak. Ez reményteli az idei szezonra nézve.
Johnson idei második sikerét könyvelhette el (zsinórban), pályafutása során pedig a negyvenkilencediket. Az utolsó restart után 20 körrel már biztosra vehette, hogy Grodon nem fogja tudni megőrizni az első helyet.
- Szerencsére az előzés után el is tudtam lépni Jeff-től - mondta Johnson. - Remek versenyünk volt a pitben...
Kevin Harvick is Gordon elé került a végjátékban.
Mark Martin lett a negyedik, ezzel a Hendrick Motorsports három autót delegált a Top5-be.
VÉGEREDMÉNY:
Poz | St | No. | Pilóta | Szponzor | Autó | Pont | Kör | |
1 | 20 | 48 | Jimmie Johnson | Lowes | Chevrolet | 190 | 267 | |
2 | 34 | 29 | Kevin Harvick | Pennzoil | Chevrolet | 175 | 267 | |
3 | 2 | 24 | Jeff Gordon | DuPont | Chevrolet | 175 | 267 | |
4 | 8 | 5 | Mark Martin | GoDaddy.com | Chevrolet | 160 | 267 | |
5 | 11 | 17 | Matt Kenseth | Crown Royal | Ford | 160 | 267 | |
6 | 6 | 20 | Joey Logano | Home Depot | Toyota | 150 | 267 | |
7 | 9 | 14 | Tony Stewart | Old Spice | Chevrolet | 151 | 267 | |
8 | 13 | 33 | Clint Bowyer | Cheerios | Chevrolet | 147 | 267 | |
9 | 19 | 9 | Kasey Kahne | Budweiser | Ford | 138 | 267 | |
10 | 7 | 16 | Greg Biffle | 3M | Ford | 139 | 267 | |
11 | 22 | 31 | Jeff Burton | Caterpillar | Chevrolet | 130 | 267 | |
12 | 12 | 99 | Carl Edwards | Aflac/Kelloggs | Ford | 127 | 267 | |
13 | 17 | 00 | David Reutimann | Tums | Toyota | 124 | 267 | |
14 | 32 | 47 | Marcos Ambrose | Kingsford | Toyota | 121 | 267 | |
15 | 5 | 18 | Kyle Busch | M&Ms | Toyota | 123 | 267 | |
16 | 4 | 88 | Dale Earnhardt Jr. | National Guard/AMP | Chevrolet | 115 | 267 | |
17 | 26 | 98 | Paul Menard | Menards | Ford | 112 | 267 | |
18 | 3 | 39 | Ryan Newman | Tornados | Chevrolet | 109 | 267 | |
19 | 27 | 11 | Denny Hamlin | FedEx | Toyota | 106 | 267 | |
20 | 35 | 56 | Martin Truex Jr. | NAPA | Toyota | 103 | 267 | |
21 | 28 | 78 | Regan Smith | Furniture Row Racing | Chevrolet | 100 | 267 | |
22 | 23 | 82 | Scott Speed | Red Bull | Toyota | 102 | 266 | |
23 | 18 | 6 | David Ragan | UPS | Ford | 94 | 266 | |
24 | 25 | 34 | Travis Kvapil | Long John Silvers | Ford | 91 | 265 | |
25 | 40 | 43 | AJ Allmendinger | Valvoline | Ford | 88 | 265 | |
26 | 16 | 12 | Brad Keselowski | Penske | Dodge | 85 | 265 | |
27 | 37 | 19 | Elliott Sadler | Stanley | Ford | 82 | 265 | |
28 | 14 | 77 | Sam Hornish Jr. | Mobil 1 | Dodge | 79 | 264 | |
29 | 36 | 66 | Dave Blaney | PRISM Motorsports | Toyota | 76 | 264 | |
30 | 38 | 38 | David Gilliland | Taco Bell | Ford | 73 | 263 | |
31 | 31 | 83 | Brian Vickers | Red Bull | Toyota | 70 | 262 | |
32 | 42 | 7 | Robby Gordon | Monster Energy | Toyota | 67 | 262 | |
33 | 21 | 13 | Max Papis | GEICO | Toyota | 64 | 262 | |
34 | 24 | 1 | Jamie McMurray | McDonalds | Chevrolet | 61 | 260 | |
35 | 1 | 2 | Kurt Busch | Miller Lite | Dodge | 58 | 259 | |
36 | 39 | 37 | Kevin Conway | Extenze | Ford | 55 | 256 | |
37 | 10 | 42 | Juan Pablo Montoya | Target | Chevrolet | 52 | 247 | |
38 | 29 | 71 | Bobby Labonte | TaxSlayer.com | Chevrolet | 49 | 216 | |
39 | 30 | 36 | Mike Bliss | Kim Kardashian Fragrance | Chevrolet | 46 | Baleset | 135 |
40 | 41 | 26 | Boris Said | Stoddard's Cleaning | Ford | 43 | Váltóhiba | 134 |
41 | 15 | 87 | Joe Nemechek | NEMCO | Toyota | 40 | Hűtés | 65 |
42 | 33 | 55 | Michael McDowell | PRISM Motorsports | Toyota | 37 | Fékhiba | 40 |
43 | 43 | 09 | Aric Almirola | Phoenix Racing | Chevrolet | 34 | Vibráció | 23 |