HTML

A Daytona-átok

2010.02.13. 14:44 victor vacendak

A FreePress egy érdekes összesítéssel hívta fel a figyelmet Daytonára. Kicsit bővebben magam is utánajártam a témának.

Bármilyen sportról is legyen szó, ha egy csapat, vagy sportoló egyszerűen képtelen a győzelemre, mindig felmerül, hogy netán a balszerencse, illetve kissé profánabbul megfogalmazva, valamilyen átok áll a háttérben. Különösen népszerű magyarázat ez a sikertelenségre, ha éveken át tartó, tendenciózus kuradcok érik a sikerért vérüket és verítéküket adó sportembereket.

Rontó-varázs? Félrecsúszott áldás? Lássuk a részleteket.

Néha olyan meggyőzően sorakoznak a rejtélyes események, hogy még az egészséges szkepticizmus páncélján is képesek lyukat ütni. Vajon tényleg csak mítoszok születéséről van szó, melyeket a körülmények sajnálatos összejátszása mosott össze városi legendává?

Az ismertebbek, ha már az Egyesül Államok egyik népszerű sportágát, a NASCAR-t próbáljuk megvilágítani, természetesen a baseball világából kacsintanak ránk. Itt van például a "Bambino-átka". Bambino, azaz a Külyök, nem más, mint Babe Ruth, minden idők egyik legismertebb, legsikeresebb baseball játékosa. Ruth a Boston Red Sox-szal a számos bajnoki címet nyert, sőt, de miután a 1919-20-as átigazolási időszakban átköltözött New Yorkba, a Yankees-hez, a sikersorozat bizony megszakadt. Olyannyira, hogy a Boston 84 éven át képtelen volt még a World Series-be jutni is, nem hogy megnyerni azt. A Yankees viszont, mely Ruth érkezése előtt semmi érdemlegeset nem nyújtott a pályán, a baseball történetének legsikeresebb csapatává lett (a Boston vesszőfutásának 84 éve alatt 39 döntőt játszottak, és 26 meg is nyertek!). 2004-ben aztán megtört az átok.

A Chicago Cubs-ot a "kecske-átok" sújtotta éveken át. Történt egyszer, hogy az egyik lelkes szurkoló kecskéjét nem engedték gazdájával együtt a Wrigley Field-i lelátóra, amiért a csalódott gazda megátkozta a csapatot. A Cubs 1907 óta nem tud eljutni a döntőbe.

Mike Krukow, a San Frncisco Giants egykori játékosa évről-évre a szezon előtt optimista hangvételű rádióinterjúben beszélt csapata esélyeiről. A Giants eredetileg New York csapata volt, 1958 óta működnek a nyugati parti nagyvárosban. A névváltoztatás ót nem tudtak World Series-t nyerni. A legenda szerint Krukow nyilatkozatai miatt, ennek pedig eredendően ez az oka, hogy Krukow éppen kecskés capattól, a Cubs-tól igazolt a Giants-hoz! Az átok pedig köztudomású, ilyenkor tovább terjed :-D
 
Az amerikai futball sem mentes a rossz energiáktól. Hosszú éveken át riogatta a csapatokat a Super Bowl átok. Amelyik csapat elveszítette a nagydöntőt, az a következő évben még a rájátszásba se jutott be! 1998 óta három év volt csak, amikor az előző döntő vesztese a következő szezonban talpra tudott állni.

Az egyik legújabb keletű futball-átok a híres Madden NFL számítógépes játékokhoz kötődik. Az Electronic Arts 99 óta nagy sikerrel gyártja a John Madden sikeredző nevével fémjelzett játékokat. 2001 óta minden egyes játékos megsérült, vagy elfelejtett játszani, aki a borítóra került. Kevésbé potens átok a Sports Illustrated borítóján szerepelni. Számos sportoló karrierje ugyan is nem került veszélybe. Azonban a magazin is tudtában van az eseteknek, mikor bizony a címlappal megtisztelt sportemberek hirtelen, átmenet nélkül elveszítették a talajt a lábuk alól. Az egyik 2002es borítóra ezért egy fekete macska került.

San Diego 1 milliós város, minden nagy ligában képviseltette már magát. Még is, sem az NFL, sem az NHL, sem az MLB, sem az NBA nem hozott számukra sikert. Sőt leszámítva a Chargerst, akik az NFL-ben szerepelnek, minden csapat negatív rekordokat ért el (többször veszítettek, mint nyertek).

Hogy végre szót ejtsünk az autóversenyzésről is, az egyik leghírhedtebb átok "Andy Granatelli-csókja". A pilóta legenda Mario Andretti megnyerte az Indianapolis 500-ast 1969-ben. A futamot követően a győztes csókot vehet át a tradidcionális "500-as fesztivál királynőjétől", ám mikor Andretti megfeszítette csücsörítő izmait, az autó tulajdonosa, Andy Grantelli odaugrott és arcon csókolta. Ezzel pedig 40 éven át ívelő balszerencse vette kezdetét. Mario soha többé nem nyert Indianapolisban. Sőt, nem csak ő, de két fia Michael és Jeff, unokaöccse John, unokája Marco, bátyja Aldo, vagy egykori üzleti partnere Paul Newman is hoppon maradt a Brickyardon.

Természetesen a NASCAR sem mentes efféle történetektől. Például itt van a Daytona 500. Sokat hallani, hogy a győzelem ezen alegendás pályán mekkora lökést adhat egy pilóta egész szezonjának vagy éppen a palyafutásának. Azonban az elmúlt évben szinte mindig ennek éppen az ellenkezője történt.

Nézzük részletesen, először azokat, akik nem feltétlenül kerültek az átok hatása alá, de a Daytona 500 megváltoztatta karrierjük ívét.

1990: Derrike Cope
Cope nem teljesen érdemtelenül, de igazából esélytelenül lett az 500-as győztese. Az utolsó körben ugyan is Dale Earhardt, aki szinte végig vezetett defektet kapott, melynek köszönhetően Cope és a 10-es autó csapata ölébe hullott a győzelem. Abban az évben Cope nyert még Doverben, de a mai napig ez a két sikere az, ami a Victory Lane-re emlékeztetheti. A csapata két évvel a történelmi győzelme után csődbe ment, a pilóta pedig átutazóvá vált, aki a megélhetésért mindhárom NASCAR szankcionált divízióban megfordulva próbál boldogulni.

1991: Ernie Irvan
Irvan egyike a kivételeknek. A győzelem sztár csinált belőle. Számos diadalt aratott a későbbiekben, sőt 94-ben harcban volt a bajnoki címért is. Karrierjének végül is egy viszonylag szimpla baleset vetett véget. Ennek előzménye az 1994-es súlyos sérülés, melyet annak ellenére élt túl, hogy az orvosai csupán 10%-ra taksálták esélyeit. 99-ben családi nyomásra bejelentette visszavonulását.

1992: Davey Allison
Allison apja nyomdokaiba lépett, mikor megnyerte a 92-es szezonnyitót. Őt másik versenyt is megnyert még abban az évben, de a bajnoki címért számos sérülése miatt már tudott bejelentkezni. Wilksboroban bordatörést, Poconoban kulcscsontját törte, a zárófutamon, Irvannal pedig ütközötta. Ebben a balesetben nem sérült meg komolyabban, de mivel kiesett, véget ért számára az évad. Említsük meg, Davey ugyanebben az évben elveszítette öccsét, aki a Busch-széria Michigan-i állomásán, edzés közben ütközött falnak. Az Allison-szülők allig egy évvel később Davey is kénytelenek voltak eltemetni, helikoptere lezuhant Talladegában 1993-ban.

1993: Dale Jarrett
Jarrett ezt megelőzően egyetlen egy futamot tudott nyerni, és szinte sosem volt tagja az élmezőnynek. De az 500-as diadal után (melyet még kétszet meg tudott ismételni 96-ben 2000-ben), számos versenyen lett első, és 1999-ben megnyerte a Winston Kupát is.

1994: Sterling Marlin
Marlin sokáig ott kopogtatott a győzelem kapujában. Aztán 1994-ben végre sikerült neki. Sőt 95-ben duplázott is, és partiban volt a bajnoki címért is.

1998: Dale Earnhardt
Earhardt története szint emindenki számára ismert. 20 éven át próbálkozott, mire végre 98-ben sikerült neki. Ekkor már két éve nyeretlen volt, arról beszéltek, hogy ideje szögre akasztania bajuszát. Igaz ebben az évben nem tudott több futamot megnyerni, de egy évvel később újra a régi önmaga volt. Kétszer is elsőként intették le az év során, 2000-ben pedig harcolt a bajnoki címért. Sajnálatos módon 2001-ben éppen ez a helyszín vette el az életét.

Jeff Gordonról se feledkezzünk meg, 1997-ben és 1999-ben nyerte a Daytona 500-at, 97-ben bajnok lett.

2001 & 2003: Michael Waltrip
2001-ben csatlakozott a DEI-hez, több, mint 300 futam óta tartó nyeretlneségi sorozattal a háta mögött. Az 500-ast azonban megnyerte új csapatának, ém ez a futam nem erről marad nevezetes, hanem Dale Earnhardt váratlan haláláról. Két évvel később még egyszer sikerült a bravúr, első lett az 500-ason. Ezt követően motorhiba, balesetek következtek, 2007-ben pedig csaláson kapták, melynek következményeként pontlevonás a pénzbírság lett osztályrésze. Azóta sem alált magára.

2002: Ward Burton
Ward Burton nem mindennapi körülmények között nyerte meg a Daytona 500-at. Az eélen csatázó Jeff Gordon-t Sterling Marlin kilökte. A baleset után piros zászlóval félbeszakították a futamot, Marlin pedig kiszállt, hogy kézzel húzkodja meg a horpadt sárhányót. Mivel elhagyta a fülkét a mezőny végére sorolták, onnan pedig nem volt visszaút. Az esélyesen kiesése miatt Burton-nak Elliott Sadler-rel és Geoffrey Bodine-nel kellett megküzdenie. Sikerrel. Ez volt a Dodge első győzelme a pályán a 70-es évek óta. Később még egy futamot tudott nyerni pályafutása során, de karrierje mélyrepülését nem tudta megakadályozni. Bill Davis szerződést bontott vele, és leszámítva a rövid átmeneti időszakot a Haas CNC Racing-gel és a McClure Motorsports-szal, nem tudott már megkapaszkodni a Sprint Kupa mezőnyében.

2004: Dale Earnhardt Jr
2004 volt Junior legjobb éve. Számos futamon diadalmaskodott, de miután megsérült egy Trans-Am versenyen Sonoma-ban, helyettesre volt szüksége jó pár héten át. Aztán Atlanta egy újabb sérüléssel véget is vetett bajnoki álmainak. 2005-ben, 2007-ben és 2009-ben a Chase-be sem jutott be, és mindössze háromszor tudott nyerni 2004 óta!

2005: Jeff Gordon
Gordon megnyerte harmadik 500-asát. Nem sokkal később még két futamon intették le elsőként, és már mindenki arról beszélt, hogy meg lesz az ötödik bajnoki címe. Aztán tragikus nyár következett, és hiába nyert még Martinsville-ben is, csak 11. helyen állt a Chase előtt, így nem jutott a rájátszásba.

2006: Jimmie Johnson
Johnson a kivétel. Nem csak, hogy az 500-ast nyerte meg ebben az évben, de a bajnokságot is. Igaz, zseniális taktikusa, Chad Knaus nélkül, aki éppen eltiltását töltötte csalás miatt.

2007: Kevin Harvick
Pontosan 6 évvel legendás elődjének halála után, Harvick győzedelmeskedett az 500-ason. Ennek azért van különös jelentősége, mert 2001-ben pont Earhardt autójba ülhetett be újoncként Harvick, az invertált színkombinációt és a rajtszámot (néhány alkalommal nem 29-es volt az autó, hanem a két nagy számjegy között egy aprócska 3-assal 2.9-nek látszott) leszámítva tulajdonképpen a hétszeres bajnok masinája és szerelőcsapata lett Harvick öröksége. Harvick azóta csak meghívásos versenyeket nyert, és egyszer sem votl komolyabb esélye a bajnoki címre.

2008: Ryan Newman
A Penske Racing South soha sem nyert szűkítő lemezes futamot a 2008-as Daytona 500 előtt. Newman Harvickhoz hasonlóan azóta sem tudta megismételni sikerét, 2009-ben elhagyta a Penske-t a Steart-Haas kedvéért.

2009: Matt Kenseth
Kenseth 2009-ben megszerezte Jack Roush tulajdonos első Daytona 500 címét, sőt megnyerte a következő futamot is, de ezt követően eltűnt mint szürke hibrid Fusion a dízelfüstben. A Chase történetében először, Kenseth nem volt tagja a 12 bajnoki címért küzdő pilótának.

Természetesen "az átok" mellett számos oka lehet annak, hogy egy pilóta megnyeri az 500-ast. Például mert a szűkítőre optimalizált az autó, mint a DEI esetében, ennek következményeképpen nagyon gyengék a többi pályán. De lehet, hogy eső miatt intik le pontosan, mikor egy esélytelen áll az élen. Lehet, hogy a Big One szól közbe. Utóbbi két variációért természetesen akár még a sorsot is okolhatjuk (a sors pedig egy utcában lakik az átokkal). Az elmúlt években pedig azok a pilóták jártak sikerrel a bajnoki pontvadászat végjátékában (Johnson legfőképpen), akik képesek voltak alkalmazkodni a bugyuta CoT gyermekbetegségeihez. Így nem meglepő, hogy míg pár "szerencsés nímand" éppen arra jár, mikor leintik az 500-ast, Johnson pedig erősen rákészülve a 10 meccses ráadásra nevetve végig veri őket.

Ennek ellenére a Daytona 500 a legnagyobb presztízsű verseny a NASCAR naptárában. Aki egyszer megnyeri az, az bajnok marad egész életére.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://stockcar.blog.hu/api/trackback/id/tr721754805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása